‘Sentimen pemisah’ kerana campur tangan dan mungkir janji kepada Sabah


 

Naib Presiden Warisan, Terrence Siambun berkata, pemimpin Umno seperti Khaled tidak faham bahawa sebarang sentimen “pemisah” daripada rakyat Sabah khususnya masyarakat KDM timbul daripada kejuruteraan politik dan sosio-ekonomi di Sabah yang disyaki oleh parti pemerintah dari semenanjung.

https://accesstra.de/0086g8001th1?esid=100716797

Siambun berkata bahawa ketidakpercayaan itu terbukti walaupun pada tahun 1965 apabila ketua menteri Sabah ketika itu, Tun Fuad Stephens, meletakkan jawatan sebagai menteri hal ehwal Sabah dan pertahanan awam sebagai tindak balasnya terhadap pengusiran Singapura, dan sekali lagi pada tahun 1994 apabila Umno merancang kejatuhan kerajaan PBS. . Bekas ADUN Moyog itu berkata bahawa campur tangan politik berterusan disebabkan oleh ketidakpercayaan pemimpin politik negara, keengganan oleh "gabungan yang dikuasai Malaya" untuk memberi penghormatan sewajarnya kepada Perjanjian Malaysia 1963, pengagihan kekayaan dan dana yang tidak adil di bawah bajet tahunan dan kejuruteraan demografi seperti seperti yang dilaporkan pemberian kerakyatan kepada pendatang tanpa izin dan dakwaan "pengislaman" semuanya menyebabkan kekecewaan besar dalam kalangan orang Sabah sepanjang dekad “Khaled Nordin sepatutnya tahu bahawa jika wujud sentimen pemisah di negeri ini, maka ia adalah disebabkan oleh parti yang dikuasai Malaya sendiri yang melakukannya dan tidak ada keperluan untuk orang seperti Wong Chin Huat mengeluarkan siaran Facebook yang sangat singkat untuk melaksanakannya. sentimen,” katanya dalam satu kenyataan hari ini

Beliau merujuk kepada laporan berita Khaled yang mengkritik ahli sains politik Wong kerana mengatakan bahawa ramai rakyat Sabah dan Sarawak berharap semenanjung Malaysia akan mengusir wilayah mereka dari Malaysia, seperti yang dilakukan Singapura. Wong berkata Umno tidak boleh bertolak ansur dengan Parti Tindakan Rakyat Singapura (PAP) kerana mereka ghairah tentang bagaimana Persekutuan Malaysia dikendalikan dan ini mengancam Umno. 

Khaled menuduh Wong menyalakan api pemisah kerana menimbulkan rasa tidak puas hati terhadap Umno. Siambun juga berkata masyarakat KDM kecewa dengan pemimpin kerajaan negeri kerana kurang ketegasan dalam beberapa isu kritikal termasuk infrastruktur dan kemiskinan. “Ini boleh difahami kerana gabungan itu sendiri sedang dikuasai dan dikuasai oleh dua parti politik yang berpangkalan di Malaya yang keutamaannya adalah untuk meredakan blok pengundi terbesar di Malaysia iaitu pengundi Melayu,” katanya. Sebagai contoh, beliau berkata mangsa banjir di Sabah masih menunggu bantuan kewangan untuk membaiki atau membina semula rumah mereka yang rosak atau musnah manakala mereka yang terjejas di semenanjung kembali kepada rutin biasa mereka.
 Beliau berkata bahawa parti-parti negara gemar mementingkan keselamatan, pembiayaan atau pembangunan ekonomi untuk Sabah semasa musim pilihan raya tetapi menegaskan bahawa ini sudah termaktub dalam MA63. “Tiada peruntukan dalam MA63, bagi tujuan keselamatan dan pembangunan, yang memerlukan Sabah ditadbir oleh parti atau gabungan yang sama yang membentuk kerajaan persekutuan hari ini dan tidak ada keperluan untuk 'penjajaran politik antara Sabah dan persekutuan. ' yang secara nakal Presiden PBBM, Tan Sri Muhyiddin Yasin kepada rakyat Sabah semasa Pilihan Raya Negeri pada 2020.

 “Malah, MA63 boleh dilihat sebagai perlindungan untuk mencegah eksploitasi dan manipulasi politik, justeru, sama ada Negeri ditadbir oleh parti pembangkang atau tidak, kerajaan persekutuan pada masa itu bertanggungjawab untuk menghormati atau menyampaikan apa sahaja peruntukan yang terkandung di dalamnya. persetujuan sama ada mereka suka atau tidak,” katanya

 https://accesstra.de/0086g8001th1?esid=100716797

Post a Comment

0 Comments